Suodata artikkelit

Lean-ajattelu – mitä edellyttää organisaatiolta?

Maalaisjärjen käyttö ja vastuullisuus - asiakkaan ja palveluntuottajan yhteisen jatkuvan kehittämisen toimintafilosofiana. Sen avulla parannetaan asiakkaan palvelukokemusta, palvelun vaikuttavuutta ja virtaustehokkuutta. Leanin ansiosta henkilöstö käyttää resurssejaan ja voimavarojaan tavalla, joka edistää työhyvinvointia. 

Lean-ajattelu palveluissa – miten tuotat arvoa asiakkaalle?

Lean-ajattelu nostaa keskiöön arvon tuottamisen asiakkaalle. Yrityksen tai organisaation on tiedettävä mitkä asiat ovat asiakkaalle merkityksellisiä ja mikä asiakkaan kannalta on turhaa häröilyä eli hukkaa. 

Lean perustuu jatkuvaan toiminnan kehittämiseen ja asiakkaan palvelukokemuksen parantamiseen – arvon tuottamiseen asiakkaalle. Tavoitteena on, että palvelu paranee, se on vaikuttavampaa ja itse palvelun toteutus virtaa tehokkaammin. Työntekijät käyttävät resurssejaan oikein ja oikeisiin asioihin. Kun näin tapahtuu myös työhyvinvointi lisääntyy. Lean-filosofia ja muutosjohtaminen kulkevat käsi kädessä.

Miten asiakasymmärrys rakentuu? Viisi teesiä sen kehittämiseen

Asiakastiedon kerääminen on monille yrityksille ja organisaatioille itsestäänselvyys. Mutta miten on asiakaspalautteen ja asiakasdatan hyödyntämisen laita? Muuttaako kerätty asiakastieto toimintaa? Oppiiko yritys ymmärtämään asiakkaiden tarpeita, toiveita ja ongelmia paremmin?

Asiakaslähtöiset tilat – miten ne suunnitellaan?

Miten teidän yrityksessänne on suunniteltu ne tilat, joissa kohtaatte asiakkaanne? Työskentelettekö erilaisten suojamuurien, kuten tiskien takana. Vaivaako melu? Onko vuorovaikutus asiakkaan kanssa hankalaa? Kärsiikö luottamuksellisuus ja intimiteetti? Miten esteellisyys on otettu huomioon? Antaako tila työntekijöille mahdollisuuden työskennellä joustavasti? Onko ajanhammas purrut tiloihin, ovatko ne jääneet jo monen trendin tallomaksi? 

Arkisto