Haluatko miljonääriksi?

Blogi

Kommentti
Jos vastasit kyllä, rakenna tulevaisuuden bisnes hillasta tai muista kotimaisista luonnontuotteista. Tulevaisuuden Ranua ja kaikki hillaan liittyvä yhdistetään yhtä saumattomasti yhteen kuin Korvatunturi joulupukkiin.

Ranuan Hillaseminaarissa 5.8.2016 oli tarjolla tutkittua tietoa hillan terveysvaikutuksista ja ravintorikkauksista. 

Rajatonta rohkeutta ja kasvun mahdollisuuksia

Hillaan liittyvän liiketoiminnan kasvu edellyttää tuote- ja palvelukehitykseen uusia innovatiivisia liikeideoita, toteutustapoja ja yritysten välistä yhteistyötä sekä yhteistyötä eri asiantuntijoiden kanssa. Nykyiset raaka-ainemäärät eivät riitä uusien tuotteiden kehittämiseen ja kansainvälistymiseen.

Luonnontuotealan positiivisia kehitysnäkymiä raotti Anne Ristioja, Lapin ELY-keskuksesta. Matkailun ja luonnontuotealan liikevaihdon kehitys on ollut rajusti nousujohteista verrattuna esim. teollisuuden ja elintarvikkeiden valmistuksen liikevaihdon kasvuun (2008-2015).

Kehitysnäkymiä käsittelevän raportin mukaan luonnontuotealan tulevaisuuden liiketoimintapotentiaalin TOP3 on
1. Luontaistuotteet
2. Luomukosmetiikka
3. Luomutuotteet

Kaikki hyvinvointiin ja matkailuun liittyvien tuotteiden ja palveluiden kysyntä kasvaa. Esimerkiksi kotimaisista raaka-aineista tuotetulle, kattavalle Spa-tuotesarjalle olisi kysyntää. Megatrendit tukevat luonnontuotealan kasvua: terveys, hyvinvointi, luomu, lähiruoka, vastuullisuus, digitalisaatio ja teknologian kehitys.

Ajatellaan riittävän isosti jo heti liiketoiminnan alkuvaiheessa, tunnistetaan mahdollisuudet kansainvälistymiseen, paikallis- ja kotimaan markkinoiden lisäksi. Päästetään irti kaiken itse-tekemisestä, rakennetaan verkosto, joka tekee yhteistyötä arvoketjun eri vaiheissa.

Tunnistetaan kasvun esteet ja ratkaistaan ne: riittämätön raaka-aineiden keruutuotanto sekä puutteet tuotteistamisessa, toiminnan organisoinnissa ja palvelukulttuurissa sekä brändäyksessä. Rikotaan totuttuja toimintatapoja ja rajoja, haettava uusia mahdollisuuksia rohkeista tuote- ja palveluideoista, pelillisyydestä, teknologiasta ja eri alojen asiantuntija-yhteistyöstä.

Miljoonabisnestä tekemällä näkymätön näkyväksi

Nähdään mahdollisuuksia siellä missä niitä ei vielä ole ns. sinisiä meriä (sinisen meren strategia), jossa ei kilpailla hinnalla vaan luomalla merkityksellistä arvoa asiakkaalle, tekemällä asioita toisin kuin muut tai tekemällä eri asioita.

Hilla ja hillanlehti ovat ravintorikkaudeltaan tutkimusten mukaan ainutlaatuisia. Rainer Peltola, Luonnonvarakeskus LUKE:sta kertoi kuinka hilla on varsinainen aarreaitta, jonka terveysvaikutukset ovat kiistattomat ja ne ovat vielä liiketaloudellisesti hyödyntämättä.




Suomalaiset pesee ruotsalaiset poimintainnokkuudessa. Onneksi me suomalaiset olemme merkittävästi innokkaampia marjanpoimijoita kotitarpeisiin kuin ruotsalaiset.
















Ruotsalaiset vain ovat parempia brändäämään. Vai ovatko? Onneksi on Arctic Superfoods, Arctic Ice Cream Factory, Arctic Warriors ja moni muu.

Cloudberry picking Boost Camp ja Cloudberry Go?

Alan ongelmana on mm. keruutuotannon aliarvostus, joka näkyy raaka-ainepulana ja keruutuotteiden halpana hintana.


Luonnonkeruutuotteiden asiantuntija, Irja Mäkitalo kysyi kuinka kauan arvelemme thai-poimijoiden tulevan poimimaan marjat metsistä? Tällä hetkellä 86% (Marsi-tutkimus 2015) marjoistamme poimii ulkomaalaiset poimijat, Lapissa luku on peräti 91%, mutta kuinka kauan? Raaka-aineiden kerääminen on merkittävin kasvun este, joka on ratkaistava nopeasti alan kasvun ja toimitusvarmuuden varmistamiseksi.

Nostetaan koko arvoketju ansaitsemaansa arvoon – ilman raaka-ainetta ei ole tuotteita ja ympärivuotista liiketoimintaa. Ehkä keruutoimintaa voisi tehdä houkuttelevaksi poimijahinnan nostamisen lisäksi esimerkiksi selviytymispelin Cloudberry picking Boost Camp ja Cloudberry Go -yhdistelmällä?

Luksustuote vs. kansallinen häpeätahra - ruoan halpuutus

Luksusbrändeillä tehdään maailmalla miljoonabisnestä ja kärjessä heiluu tryffelit, hampurilaiset, vesi ja kultaukset. Epäilemättä Lapin luontaisesti kultaisesta hillasta on miljoonabisnekseksi, jos katsoo maailman kalleimpien ruokien listausta.

Hillan ja hillanlehden eri jalostus- ja liiketoimintamahdollisuuksista ja kokemuksista maailmalta kertoi Jari Siivari, Fingredient Ltd:stä.

Miksi meidän pitäisi myydä missään olosuhteissa puhtaassa luonnossa, turvallisesti tuotettuja ja tutkitusti maailman ravintorikkaimpia huippuraaka-aineita halvalla? Ruoan halpuutus on kansallinen häpeätahra. Se voi olla jopa ostopäätöksen este. Ihmiset tekevät yhä enemmän tietoisia arvovalintoja ostopäätöksiä tehdessään. Pienemmillä määrillä, nostamalla jalostusastetta, tuotteistamisella, kansainvälistymällä, aitouden brändäämisellä ja erinomaisilla asiakaskokemuksilla saavutetaan parempi kate.

Luo moniaistisia asiakaskokemuksia

Hio prosessit, palvelukulttuuri ja verkostot toimiviksi ja ainutlaatuisiksi. Luo tarinoita ja moniaistisia asiakaskokemuksia - ja hinnoittele oikein.

Moniaistisuuden merkityksestä tuotekehityksessä ja Ruokaverstaan mielenkiintoisesta toiminnasta kertoi Anu Hopia, Turun yliopiston Seinäjoen toimipisteestä.


Suosittelen erityisesti matkailualan yrittäjiä ja kaikkia makuelämyksiä rakastavia tutustumaan Anu Hopian ja Susanna Ihanuksen toimittamaan moniaistiseen keittokirjaan 5D Cookbook.

Anu pitää myös Molekyyligastronomia -blogia ja hän on kirjoittanut ja luennoinut kokkauksen kemiasta 1990-luvun puolesta välistä.





Tarinat, vastuullisuus ja puhdas luonto ovat suurinta rikkautta

Aitojen ja aidontuntuisten tarinoiden voima on liiketaloudellisesti merkittävää, eikä se ole yhtä helposti kopioitavissa kuin halpa hinta. Jokaisella paikallisella poimijalla, poiminta-alueella, tuotteella, palvelulla, yrittäjällä, asukkaalla ja kulttuurilla, on oma tarinansa. Tarinoista syntyy ainutlaatuisia kokemuksia ja uusia tarinoita. Tee tarinat näkyväksi, aistittaviksi ja koettavaksi!

Sisällytä kokonaisvaltainen vastuullisuus ja kestävä kehitys osaksi eri vaiheita ja tapaa toimia. Maksa hyvä hinta myös eri vaiheissa työtä tekeville ihmisille, arvosta arvoketjun jokaista vaiheitta ja tekijää ja tee se näkyväksi viestinnässä. Silloin myös asiakas kokee maksavansa parhaasta.

Vastuullisen liiketoiminnan näkyväksi tekeminen luo kestävää kilpailuetua kilpailijoihin nähden ja kantaa varsinkin heikoimpien aikojen ylitse.

Hillatuotteiden TOP3

Seminaarin yhteyteen oli koottu pienoisnäyttely tämänhetkisistä hilla-tuotteista ja niiden aihioista. Kiinnostavimmat TOP3 tuotetta olivat 1. Vuoden hillatuotteeksikin vuonna 2012 valittu Ranua-Revontuli Oy:n kehittämä kuohuva hillajuoma. 2. Outis Herbsin valmistama hillanlehtitee ja 3. saman valmistajan hillasiirappi.

Kisan yllättäjä oli varsinaisen kisan ulkopuolelta tullut tuote - aito hilla. Aidot hillat kauniisti pakastettuna, vartavasten suunnitellussa rasiassa. Tässä on ehdottomasti hittituotteen ainesta pienen redesignin jälkeen. Aito ja ihana tuote!


Tilaisuuden järjestivät Luonnonvarakeskus LUKE ja Ranuan kunta.
Hillaseminaarin ohjelma.

Lämmin kiitos, kun sain kunnian toimia juontajana Ranuan historian neljännessä Hillaseminaarissa.

Nina Lappalainen
muutos- ja uudistusagentti, tuote- ja palvelukehittäjä (palvelumuotoilu), tuotteistaja, brändääjä, paremman asiakaskokemuksen puolestapuhuja, toimitusjohtaja, yrittäjä ja ahkera pionisti
@LappalainenNina

#hillaseminaari #tuotekehitys #luonnontuoteala #brändäys #moniaistisuus #tutkitustiterveellistä #luksustuote #miljoonabisnes #palvelumuotoilu #asiakaskokemus #palvelukehitys

Piditkö artikkelista? Jaa se myös muille...

Lisää kommentti

Email again: