Hyvä pomo – paras työsuhde-etu

Blogi

Kommentti

Osallistuin erilaiseen johtamisseminaariin Great Place to Work on Wings,  Oulussa 20.1.2016, jossa tutustuimme Suomen parhaiden työpaikkojen johtamiskäytäntöihin ja yrityskulttuureihin. Tässä 135-vuotiaan perheyrityksen, Antell-konsernin toimitusjohtajan Tomi Lanton kertomuksesta poimitut mieleenpainuvimmat 7 teesiä johtamiseen, kun päätavoitteena on erinomainen työyhteisö.

7 teesiä johtamiseen 

Asiakas- ja henkilöstölupaus: “Antell tekee sinulle hyvää aidosti joka päivä.”

1. Työhyvinvointi ja yhteiset pelisäännöt
Työhyvinvointi rakentuu yhteisistä pelisäännöistä ja poikkeamiin puututaan heti.
Asenne ratkaisee.

2. Tavoitteet ja kannustaminen
Ihmisille kerrotaan selkeästi mitä heiltä odotetaan, minne ollaan matkalla, heille annetaan parhaat mahdolliset välineet työn tekemiseksi ja mahdollisuus oppia, sekä valtaa ja vastuuta osallistamalla heidät mukaan työn, tuotteiden ja palvelujen kehittämiseen. Toiminnan läpinäkyvyys ja onnistumisten juhliminen yhdessä on tärkeää kaikissa vaiheissa.

3. Valta ja vastuu = luottamus ja työn ilo
Antell on Suomen ainoa ketju, jossa kaikissa 100 ravintolassa on oma ruokalista ja ruoka on ylpeydellä käsityönä itse tehtyä, eikä mitään eineksiä.”  Työntekijöillä on valta ja vastuu muuttaa ruokalistaa paikallisia asiakastarpeita vastaavaksi. Johto luottaa työntekijöihin antamalla päätöksenteon asiakasrajapinnassa työntekijöille itselleen, jolloin vastuu ja ilo asiakastyytyväisyydestä sekä hyvästä työyhteisöstä on myös heillä itsellään.

4. Hyvä pomo – paras työsuhde-etu
Kukapa ei arvostaisi hyvää pomoa. Hyvä pomo on mukava, mutta vaativa. Hyvä pomo ei hyväksy huonoa käytöstä, palvelua tai tulosta. Hyvän esimiehen johdossa voit luottaa, että kaikille annetaan samat mahdollisuudet, kaikilta vaaditaan samoja asioita ja kaikille on samat pelisäännöt, oli kyse johdon tai työtekijöiden toiminnasta. Vain oikeudenmukaisuudella voi rakentaa luottamuksen ilmapiiriä työyhteisöön. Hyvä pomo on oleellinen osa vastuullista liiketoimintaa.

5. Työn ja vapaa-ajan tasapaino
“Meillä on ihmisellä oikeus lähteä päivän päätteeksi töistä yhtä terveenä kuin sinne aamulla tulikin.”
Ihmisellä pitää olla muutakin elämää kuin työ. Kaikki hyötyvät työn ja vapaa-ajan tasapainosta: kun kotona on asiat hyvin, on yleensä töissäkin asiat hyvin. Töissä ollessaan ihmisten odotetaan tekevän työnsä hyvin.

Myös johtajan on tärkeä muistaa, että riittävä yöuni ja palauttavat tauot työstä ovat edellytys uudistumiskyvylle, oppimiselle, hyvälle johtamiselle ja työkyvyn ylläpitämiselle. Jos aika ei riitä – priorisoi!

Antellilla kannustetaan työajanseurantajärjestelmän avulla työn ja vapaa-ajan tasapainoon estämällä ylitöiden tai etätyössä liian lyhyiden työssessioiden kirjaaminen.

6. Kuuntele, havainnoi, kysele, keskustele – toimi
Reilu ja luottamusta herättävä johtamiskulttuuri on ainoa keino rakentaa erinomaista työyhteisöä, joka koostuu työhyvinvoinnista, työkyvystä ja työturvallisuudesta. Jalkaudu ihmisten pariin, kuuntele, havainnoi, kysy, keskustele, auta, osallista ja toimi ratkaisemalla työtä estäviä ongelmia yhdessä työntekijöiden kanssa.

7. Jos haluat kasvaa – kouluta, perehdytä
Jatkuva henkilöstön koulutus on ensiarvoisen tärkeää. Mikäli et pysty kouluttamaan ihmisistä erinomaisia asiakaspalvelijoita, yrityksen todellinen laatu laskee: brändi haalistuu ja kasvu tyrehtyy.

Annan täyden pinnat erityisesti teesistä 5 (työn ja vapaa-ajan tasapaino), joka ansaitsisi tulla lakisääteiseksi. Itselläkin on vielä kehitettävää työpäivien pituuden suhteen, mutta matkalla palauttavaan joutenoloon, innostuksen ja puurtamisen välillä ollaan. Nina Lappalainen * @LappalainenNina 

 

Kiitos mielenkiintoisesta yritystarinasta, kiinnostavista käytännön esimerkeistä, hauskasta esityksestä, maukkaasta lounaasta ja mainiosti maistuvista lämpimäisistä: Antellin Saaristolaisnappisista!

 

Kiitos Great Place to Work on Wings erilaisen johtamiseseminaarin järjestämisestä!

http://www.greatplacetowork.fi/
https://twitter.com/GPTWSuomi



Piditkö artikkelista? Jaa se myös muille...

Lisää kommentti

Email again: