Paremmasta palvelusta kilpailuetua

Blogi

Kommentti

palvelumuotoilulla ja verkostoilla

Osallistuin Northern Service Day 2014, purchase menestys luodaan verkostoissa – pohjoisia menestystarinoita -seminaaripäivään viime viikolla Oulussa. Tilaisuus oli loppuunmyyty, patient mikä kertoo aiheen kiinnostavuudesta. Ilman palveluajattelua ja palvelujen uudelleen muotoilua ei nykypäivän kilpailussa enää tulla pärjäämään. Ne, jotka panostavat palvelujen ja palveluosaamisen kehittämiseen pystyvät, luomaan kestävää kilpailuetua liiketoimintaansa.

Tilaisuuden tähtiä olivat nuoret yrittäjät Lauri Salovaara, FilmMe Oy:stä, Pekka Paurola, ravintoloitsija ja sarjayrittäjä 1bar Oy, J Pubi, Coctail Trading Company Oy ja Lauri Anttila JOT Automationista. Lauri FilmMe:stä kertoi StartUp-yrityksen huikeasta keksinnöstä alalle, jossa teknologiaa ei ole perinteisesti hyödynnetty palvelutoiminnassa. Tuote on “henkilökohtainen kameramies”. Lauri kertoi kuinka he ovat alusta asti toimineet rohkeasti verkostoissa ja aloittaneet palvelutuotteensa markkinoinnin jo ennen kuin tuote oli valmis. Ehkä tärkeimmäksi monista hyvistä teeseistä nousi Laurin viesti:
"Kukaan ei pysty palvelemaan yksin. Meidän liiketoiminta perustuu verkostoihin. Palvelusta 80% on moduloitu, 20% räätälöidään, jotta kannattavuus säilyy hyvänä. Lauri Salovaara FilmMe Oy"
Kannattaa tutustua FilmMe Oy:n sähäkkään traileriin.

Toinen päivän tähti oli Pekka Paurola, sarjayrittäjä, ravintoloitsija, joka kertoi miksi hänen kaikki ravintolansa ovat erilaisia. Kunkin ravintolan liikeidean ytimessä on tarkoin rajattu kohderyhmä, jonka tarpeiden mukaan koko konsepti rakennetaan pienintä yksityiskohtaa myöten. Siihen sopiva musiikki, sisustus ja palvelumalli. Näin saadaan luotua lisäarvoa asiakkaalle, eikä ikinä myydä kaikille kaikkea! Ravintoloiden sijainnit valitaan sen mukaan, missä muutkin ravintolat sijaitsevat. On parempi rakentaa ravintolamaailma sinne missä muutkin menestyvät – silloin voittavat kaikki.


VTT:n ja Aalto yliopiston professori, EU-komission korkean tason neuvonantaja, Suomen palvelumuotoilijat ry:n puheenjohtaja Marja Toivonen (Kittilän Sirkasta kotoisin) oli tärkein syy miksi alunperin osallistuin tilaisuuteen. Hän on huippupuhuja ja luennoitsija.
"Meidän on ymmärrettävä, että palvelu ei ole asia, joka ensin tuotetaan ja sitten välitetään asiakkaalle – se syntyy vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Asiakas tekee palvelun aikana paljon sellaista mitä tarjoaja ei näe eikä tule ajatelleeksi, ellei sen miettimiseen panosteta. Palvelu alkaa tuottaa asiakkaalle arvoa ja hyötyä heti ensikohtaamisesta lähtien."
Marja Toivonen, VTT

Suosittelen lämpimästi osallistumaan Marja Toivasen koulutuksiin mm. Aalto yliopistolla Palvelujen tuotteistus, modularisointi ja innovointi. Lisää palveluajattelusta

Lauri Anttila, JOT Automationista kertoi menestystarinaa aina Nokiasta nykypäivään ja miten he luovat asiakasarvoa asiakkailleen. Heidät palkittiin vast´ikään amerikkalaisen Frost & Sullivanin toimesta parhaana yrityksenä asiakasarvon tuottamisesta.

Palvelumuotoilun professori Satu Miettinen, Lapin Yliopistosta kertoi palvelumuotoilun menetelmistä yrityskehittämisessä. Satulla on laaja kokemus erilaisista palvelumuotoilun kehittämisohjelmista. Hän opettaa ja kehittää palvelumuotoilua kotimaassa ja kansainvälisesti. Sinco = Service Innovation Corner

Olli Löytynyoja, BusinessOulun asiakkuuspäällikkö muistutti meitä 10:stä teesistä, joita tarvitaan muutoksessa tuotelähtöisyydestä asiakaskeskeiseen palveluliiketoimintaan. Tilaisuuden järjestivät: VTT, Lapin yliopisto, Oulun kaupunki, Business Oulu, Oulun yliopisto, OAMK, Palo, Fluente ja TEKES.

Seminaarin jälkeen testattiin 3 x 30 min. erilaisia palvelumuotoilun työpajoja ja niissä esiteltiin eri menetelmiä: mm. Projektihelmiä – palvelumuotoilua ja menetelmiä yhteiskehittämiseen asiakkaiden kanssa, Palvelumuotoilusta kilpailuetua, CoCoilua, Ideasta konkretiaan: nopeat prototyypit, Tuotetestauspalvelua aidossa terveydenhuollon ympäristössä, Palveluideasta konkreettiseen suunnitelmalliseen liiketoimintaan, Digitaalisten palvelujen suunnittelu ja Muutos palvelukeskeiseksi yritykseksi.

Tilaisuus oli onnistunut ja oli hienoa törmätä samalla vanhaan tuttuun, Suomen Toimitusjohtajakoulun toimitusjohtajaan Sanna Leppäseen kahvikupin äärellä ja pohtia mikä on palvelumuotoilun merkitys nyt ja tulevaisuudessa.

Kiinnostuitko palvelumuotoilun mahdollisuuksista kilpailukyvyn parantamiseksi?

Ota yhteyttä puh. 0400 308 767 tai asiakaspalvelu@proinnodesign.fi
Nina Lappalainen, palveluliiketoiminnan kehittäjä, palvelumuotoilija
Piditkö artikkelista? Jaa se myös muille...

Lisää kommentti

Email again: