Suodata artikkelit

Asiakaslähtöisyys  – yhtäaikainen helppous ja vaikeus 

Asiakaslähtöisyys, hyvä johtaminen ja tuloksellisuus ovat olennaisia asioita, joista meidän jokaisen jolla on asiakkaita, tulisi olla kiinnostunut. Kilpailussa pärjäävät ne, jotka rakentavat tälle arvopohjalle perustuvaa aitoa, jatkuvasti uudistuvaa ja omintakeista kulttuuria. Tärkeintä on pitkäjänteisyys matkalla kohti tavoitteita. Kyse on siitä, halutaanko osa-optimoida vai rakentaa kilpailuetua, jota on vaikea kopioida.

Vähemmällä enemmän - 6 askelta asiakaslähtöiseen organisaatiomuutokseen

Tarkastellessa tuttujakin prosesseja tai tapahtumia elämässämme, voimme huomata, kuinka yksinkertaisuudessaan ne ovat tärkeitä suorittaa tietyssä järjestyksessä. Keitettäessä aamukahvia, työjärjestys on aina sama. Jos siitä poikkeaa, joutuu tekemään ylimääräisiä vaiheita ja ne hidastavat kahvin valmistumista.

Sama koskee suurempia kokonaisuuksia. Ensin suunnitellaan kokonaisuus, sen jälkeen se toteutetaan vaihe vaiheelta suunnitelman mukaan. Työvaiheiden järjestys ja suorittaminen oikeassa järjestyksessä korostuu, mitä vaativimmista tai vastuullisimmista tehtävistä on kyse. Lentäjän tai laskuvarjoilijan prosessit tulevat selkärangasta. Erehtyminen tai väärä järjestys voi olla jopa kohtalokasta.

Miksi emme sitten ole yhtä kiinnostuneita tästä samasta prosessien ”puhtaudesta” tai järjestyksestä, kun puhutaan koko organisaatiosta?