Vastuullinen yritys – Paloni Oy

Blogi

Kommentti
Pyysin tässä taannoin “ilmiantoja” yrityksistä, joiden vastuullinen tapa toimia on mielestäsi jakamisen arvoinen.

Vastuullisuus?

Yritysvastuussa on kyse yrityksen toiminnan yhteiskunnallisista vaikutuksista. Vastuullinen yritys tekee vapaaehtoisesti enemmän kuin laki edellyttää. Se pyrkii minimoimaan toimintansa negatiiviset taloudelliset, sosiaaliset ja ekologiset vaikutukset. Vastuullinen yritys huolehtii myös sidosryhmiensä vastuullisuudesta.

Vastuullinen yritys toimii avoimesti ja läpinäkyvästi. Se huomioi toiminnassaan sekä ympäristövastuun että sosiaalisen ja taloudellisen vastuun. Vastuullisuus ei ole irrallisia tekoja vaan erottamaton osa yrityksen liiketoimintastrategiaa.

Vastuullisesta yritystoiminnasta hyötyy paitsi yritys myös yhteiskunta. Vastuullinen toiminta edistää kestävää kehitystä ja parantaa tehokkaasti yrityksen kilpailukykyä.

Paloni Oy

Suomalainen Paloni vie maailmalle itsenäisten suomalaisten suunnittelijoiden uniikkia muotia, muotoilua ja käsityötaitoa. Yrityksen vastuullisen toiminnan polttoaineena on intohimo ekologisiin ja inhimillisiin arvoihin.

Aito intohimo ympäristön kannalta kestäviin ja eettisiin arvoihin johtaa parhaimmillaan vastuulliseen yritystoimintaan. Rovaniemeläinen Eira Maijala ilmiantoi itsenäisten suunnittelijoiden muotiin ja muotoiluun keskittyvän Palonin www.paloni.fi esimerkillisen vastuullisesta toiminnasta. Eira toimi aiemmin yli 25 vuotta vaatetusalan yrittäjänä ja opiskelee tällä hetkellä Lapin Yliopistossa aikuiskasvatusta viimeistä vuotta.

Suomalainen konseptiliike Paloni myy ja vie aktiivisesti maailmalle itsenäisten suomalaisten suunnittelijoiden uniikkia muotia, muotoilua ja käsityötaitoa. Yrityksen perusti vuonna 2011 Minna Särelä, joka toimii edelleen yrityksen toimitusjohtajana.

Inhimillisiä luovia valintoja

Palonin taustalla on intohimo yksilölliseen luovaan suunnitteluun, inhimillisin ja ekologisin arvoin. Paloni pyrkii tarjoamaan näkyvyyttä lahjakkaille itsenäisille suunnittelijoille ja heidän töilleen. Valikoimassa on naisten ja lasten vaatteita, asusteita, koruja, sisustustuotteita ja lahjatavaroita. Paloni edustaa kaikkiaan 80 itsenäistä suunnittelijaa eri puolilta maailmaa.

Paloni editorial
Photographer-Maria Baranova
Model-Stephanie Wardi
Make/up&Hair-Yenni-K
Styling by Minna Särelä and Outi Pyy
New York, USA

Pääasiassa verkkokauppana toimivalla Palonilla oli aikaisemmin konseptimyymälä Helsingin Eerikinkadulla. Kesällä 2014 Paloni vieraili muun muassa Savonlinnassa toisen yrittäjän myymälätiloissa. Tällä hetkellä Paloni toimii verkkokauppana ja pop up -myymälänä. Paloni järjestää myös asiakasiltoja, näytöksiä ja kutsuja lupaavien suunnittelijoiden osaamisen esiintuomiseksi.

Paikallinen ja ympäristömyötäinen

Vastuullisuus näyttäytyy Palonin liiketoiminnassa usein eri tavoin.

– Putiikin filosofia on tukea kestävää kehitystä, ekologisia valmistusmenetelmiä ja lähituotantoa. Palonissa pyritään luonnollisin tavoin takaamaan se, että liikkeen valikoima kestää tarkastelua myös eettisestä näkökulmasta, Maijala kertoo.

Ekologisuus on yksi Palonin jokapäiväisen toiminnan kulmakivistä. Palonin suunnittelijat hyödyntävät työssään paikallisia ympäristöystävällisiä raaka-aineita.

– Yritykseen liitetään termejä kuten zero waste, slow design, upcycled, ecological fibres, recycled materials.

Paloni editorial
Photographer-Maria Baranova
Model-Stephanie Wardi
Make/up&Hair-Yenni-K
Styling by Minna Särelä and Outi Pyy
New York, USA


Asiakkailta tukea hyvän asian puolesta

Palonin verkkokauppa pyörii tänään virkeästi. Kevään 2014 selviytymistarina oli sivustaseuraajan näkökulmasta mieleenpainuva esimerkki yhteisöllisestä ja inhimillisestä toiminnasta yrityksen toiminnan tukemiseksi.

– Paloni välttyi konkurssilta uskollisten asiakkaiden aktivoitumisen ansiosta, Eira Maijala ihastelee. Oli jännittävää seurata fb päivityksiä, joissa Minna kertoi joka päiväisen myynnin tuloksen ja kuinka paljon vielä puuttui vaadittavasta noin 25 000 euron summasta. Ihmiset halusivat pelastaa Palonin konkurssilta tilaamalla tuotteita ennätystahtiin. Summa saatiin kasaan muutamassa päivässä. Oli mahtava huomata kuinka ihmisten aktivoituminen kannatti ja sillä saatiin konkreettisesti jotain aikaiseksi. Minnan avautuminen fb:ssa avasi myös vilkkaan keskustelun käsityöalan ja kivijalkakauppojen tilasta Suomessa.

Mitä hyötyä Palonin yritystoiminnalle on ollut vastuullisuudesta?

– Vastuullisuus vetoaa kasvavaan asiakasryhmään, joka tekee ostopäätöksiä arvopohjaisesti. Se siis kasvattaa kysyntää.

Yrityksen tulevaisuudennäkymät?

– Lähitulevaisuudessa suunnitelmissa on kotimaisen muotoilun näkyvyyden ja yhteistyön edistäminen Design District Helsingin kautta, joka on ulkoistanut Palonille operatiiviset toimintonsa. Lisäksi kotimaisten kestävien pientuotantoa tekevien muotoilijoiden tuotteiden markkinointi ja myynti Savonlinnan kesäkaupassa ja muissa tapahtumissa.

Paloni editorial
Photographer-Maria Baranova
Model-Stephanie Wardi
Make/up&Hair-Yenni-K
Styling by Minna Särelä and Outi Pyy
New York, USA

Lämmin kiitos Minna Särelälle haastattelusta ja Eiralle ilmiannosta!  

Ilmianna miltä tahansa toimialalta henkilö, yritys tai julkishallinnon organisaatio, joka mielestäsi on oivaltanut vastuullisen toiminnan merkityksen, on matkalla parempaan ja vastuullisempaan tulevaisuuteen. Ilmiannot voi laittaa sähköpostitse: Nina Lappalainen, nina.lappalainen(at)proinnodesign.fi


Rakennetaanko yrityksellesi vastuullisuudesta kilpailuetua?
Ota yhteyttä
puh. 0400 308 767 tai laita postia nina.lappalainen(at)proinnodesign.fi

Lisätietoa aiheesta: http://www.proinnodesign.fi/vastuullinen-liiketoiminta/

Piditkö artikkelista? Jaa se myös muille...

Lisää kommentti

Email again: